.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رضایی در دانشگاه بورس و بازرگانی ترکیه:
ایران و ترکیه، پل بزرگ اقتصادی منطقه هستند
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در گذشته، اقتصاد ایران بیشتر وابسته به دولت بود، اما از چند سال پیش به دنبال کاهش حجم فعالیت‌های اقتصادی دولت و فعال کردن بخش خصوصی هستیم که این امر به سیاست‌های کلی اصل 44 مشهور شده است و ما ...
ایران و ترکیه، پل بزرگ اقتصادی منطقه هستند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بازدید از دانشگاه بورس و بازرگانی (tob) ترکیه گفت: همکاری ایران و ترکیه، راه توسعه اقتصادی در منطقه را هموار خواهد کرد.

دکتر محسن رضایی و هیأت همراه با حضور در دانشگاه بورس و بازرگانی (tob ) ترکیه با جمعی از اساتید و صاحب‌نظران حوزه اقتصاد دیدار و گفت‌وگو کرد.

رضایی در آغاز این دیدار گفت: روابط اقتصادی و سیاسی ایران و ترکیه، رشد خوبی داشته و ظرفیت‌های مناسبی برای برقراری ارتباطات اقتصادی و سیاسی میان دو کشور وجود دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: ایران و ترکیه، پل بزرگ اقتصادی منطقه هستند که از جمعیت 150 میلیون نفری گذر کرده و اروپا و دیگر بخش‌های آسیا به آن متصل شده و این جمعیت، یک بازار بزرگ اقتصادی را در منطقه تشکیل می‌دهند که این، خود جمعیتی بالغ بر پانصد میلیون نفر را تشکیل می‌دهد که از هند و چین تا اروپا ادامه خواهد داشت.

بنا بر این گزارش، دکتر رضایی با اعلام اینکه ایران و ترکیه می‌توانند همانند آلمان و فرانسه در اتحادیه اروپا، نقش مهمی در خاورمیانه داشته باشند و به نظر می‌رسد، همکاری دو کشور عاملی برای ایجاد نظم نوین اقتصادی در منطقه خواهد بود، اظهار داشت: من از راه مذاکره با مسئولان اقتصادی و تجاری ترکیه، دریافتم که این عزیزان هم با ما هم عقیده هستند که ما نیازمند این نظم نوین اقتصادی در منطقه هستیم؛ بنابراین، هم ما و هم شما راه توسعه نامحدودی را پیش روی خود خواهیم داشت.

وی در ادامه، خطاب به میزبانان خود با تأکید بر اینکه اگر ما و شما خوب کار کنیم، در مقابل رشد اقتصادی 3 درصدی غرب، بیش از 7 درصد رشد خواهیم داشت، گفت: بنده این مطلب را با مطالعه و تحقیق علمی به دست آورده‌ام و این گونه نیست که بر پایه احساسات شخصی بر آن تأکید کنم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به نقش نخبگان و دانشگاهیان گفت: البته این امر فقط بر عهده دولت‌ها نیست و شایسته است که دانشگاهیان و نخبگان و مراکز علمی و پژوهشی ایران و ترکیه برای دستیابی به این رشد و توسعه، دولت‌های متبوع خود را یاری کنند.

در ادامه این دیدار، یکی از مسئولان دانشگاه بورس و بازرگانی ترکیه به ارایه دیدگاه خود پرداخت و گفت: بنده با آنچه آقای رضایی بیان کردند، کاملا موافقم و بر همین اساس است که با شورای ترکیه و ایران همکاری می‌کنم و بر این باورم که بخش خصوصی ترکیه، باید از فرصت‌های اقتصادی موجود در ایران کمال استفاده را ببرد.

وی با تأکید بر حسن همجواری دو کشور گفت: نزدیکی دو کشور با هم و دارا بودن جمعیت جوان از جمله مزایای ایران و ترکیه است که در مناسبات اقتصادی هم تأثیر بسزایی خواهد داشت.

او افزود: برای افزایش امور تجاری، باید قراردادهای تجارت آزاد به امضای طرفین برسد، البته ما در حوزه اکو و D 8 و همچنین در پروژه جاده ابریشم، همکاری‌های خوبی را با مسئولان ایرانی داشته‌ایم.

وی تأکید کرد: ترکیه همواره در صدد افزایش حجم ارتباطات تجاری با جمهوری اسلامی ایران است.

دکتر محسن رضایی در ادامه اظهار داشت: اقتصاد ایران در گذشته، بیشتر وابسته به دولت بود اما از چند سال پیش، به دنبال کاهش حجم فعالیت‌های اقتصادی دولت و فعال کردن بخش خصوصی هستیم که این امر به سیاست‌های کلی اصل 44 مشهور شده است و ما این سیاست‌ها را در مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه و به تصویب رهبر انقلاب اسلامی ایران رسانده‌ایم.

وی در ادامه گفت: ما هم‌اکنون به دنبال آزاد سازی اقتصاد و آماده سازی محیط کسب و کار در ایران هستیم و به خصوصی سازی توجه ویژه‌ای داریم، حتی بنا داریم تا کارخانجات داخلی را به غیر ایرانیان هم به فروش برسانیم؛ مثلا کارخانه پتروشیمی رازی به یکی از برادران ترک فروخته شده است و بسیاری دیگر از کارخانجات هم در معرض فروش هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: برگزاری سمینارهای مشترک اقتصادی، تشکیل صندوق مشترک سرمایه گذاری و تاسیس بانک ایران و ترکیه از جمله اهداف مهمی است که باید مد نظر مسئولین دو کشور قرار گیرد.

در ادامه استاد دانشگاه بورس و بازرگانی ترکیه با عرض تسلیت به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت حوادث تروریستی زاهدان گفت: ترور در هر شکل آن محکوم است و ما به شدت این حادثه تروریستی را محکوم می‌کنیم.

وی یادآور شد: ما اقدامات مفید ایران در راه خصوصی سازی را ارج می‌نهیم و بر این باوریم که دیگر دنیا به اقتصادهای بسته چراغ سبز نشان نخواهد داد.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: ما پیشنهاد‌های شما را با مسئولان عالی‌رتبه خودمان در میان خواهیم گذاشت و امیدواریم روزی فرا رسد تا به این ایده‌های مهم اقتصادی جامه عمل پوشانده شود.

در پایان این نشست و مذاکرات آن، مقرر شد هیأتی از دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای همکاری‌های علمی و پژوهشی به دانشگاه بورس و بازرگانی برود و همایش بین‌المللی مشترکی درباره منطقه آسیای جنوب غربی در ایران یا ترکیه برگزار شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.062 seconds.